Vybíráme z Typografie 6/2009

 

EmbaxPrint 2009 Jubilejní ročník ve znamení nových trendů

Mezinárodní veletrh obalu, tisku a marketingové komunikace EmbaxPrint letos oslavil dvě jubilea: 25. ročník a zároveň 40 let od prvního konání. Za dlouhou dobu své existence byl svědkem vývoje a mnoha změn oborů, které se na něm prezentují. 

Do letošního ročníku vstupoval EmbaxPrint v nelehkých podmínkách současné ekonomické situace. Rozsah a strukturu veletrhu ovlivnil také důležitý faktor technologického zlomu v polygrafii, kde dochází k bouřlivému rozvoji digitálních technologií na úkor ofsetového tisku. „Výrobcům digitálních tiskáren pomáhá i ekonomická krize, která urychlila jejich nástup. Digitální technologie jsou pružnější, rychlejší a tedy vhodnější pro současné zakázky menšího objemu. A především jsou daleko levnější než v minulosti a tím dostupnější. Jejich doménou jsou menší zakázky a personalizovaný tisk, ale prosazují se také ve velkoformátovém tisku a dalších segmentech,“ vysvětlil Martin Novotný, odborný konzultant společnosti Grafie CZ a organizátor veletržního doprovodného programu Workflow obrazových dat. Nástup digitálních tiskových technologií dokumentovala početná účast vystavovatelů tohoto oboru, kteří se na celkové účasti podíleli již 27 procenty.

Slovy vystavovatelů
Přes ústup některých branží letošní EmbaxPrint splnil očekávání mnoha vystavovatelů. Přijeli především komunikovat se zákazníky a získat nové kontakty pro budoucí zakázky, což se většině z nich podařilo. Veletrh tak firmám pomáhá vytvářet lepší pozice na trhu pro období, které nastane po oživení světové ekonomiky. „Účast je letos slabší a i my jsme se dlouho rozhodovali, jestli budeme vystavovat. Dnes mohu říci, že jsme rádi, že jsme tady. Ofset je na tom jinak, ale pro oblast digitálního tisku má EmbaxPrint stále zásadní význam,“ říká Lucie Stehlíková, manažerka PR a marketingové komunikace společnosti Océ – Česká republika, s. r. o. „Chtěli jsme zde především prezentovat Océ jako stabilní firmu, což se podařilo. Přišli naši klíčoví zákazníci i mnozí ti, které jsme obeslali pozvánkami. Letos jsme pozvali poměrně široké spektrum zákazníků včetně úplně nových, protože oslovujeme nové trhy. Dobrý ohlas měl i náš doprovodný program, většina našich auditorií pořádaných přímo na stánku byla úplně plná a lidé stáli ještě okolo. Šli jsme novou cestou komunikace a z výsledku mám dobrý pocit, i když celková návštěvnost veletrhu je slabší, což odpovídá současné ekonomické situaci.“
Obchodní efekt veletrhu se málokdy prokáže okamžitě a většina vystavovatelů chápe účast hlavně jako investici do budoucna. Přesto se i na letošním ročníku našly firmy, které úspěšně obchodovaly přímo na místě. „Veletrh je pro nás až překvapivě úspěšný a probíhá nad očekávání dobře, takže jsme spokojeni,“ prozradil Petr Jaderný, manažer marketingu společnosti FORMICA CZ, s. r. o. „Návštěvnost možná není tak vysoká jako na předchozích ročnících, ale po obchodní stránce jsme úspěšní. Asi tři čtvrtiny z vystavených strojů jsme prodali přímo na veletrhu, některé z těchto prodejů byly předjednané, ale většinou šlo o rozhodnutí až na místě. Musím to zaklepat, ale u nás to vypadá, jako by krize ani nebyla!“
Relativně početné zastoupení si zachovala obalová branže. „Veletrh splnil naše očekávání,“ konstatoval Zbyněk Beran, obchodní manažer společnosti Mašek – balicí a zpracovatelské stroje. „Firmy se potýkají s finančními potížemi a je to vidět i v menším obsazení pavilonu. Nicméně účastnit se veletrhu je pro nás důležité, je to otázka image a udržení síly firmy. Vystavovat je třeba i ve špatném období, aby o nás zákazníci stále věděli“.

Konference, workshopy, soutěže
Veletrh nejen zprostředkovává obchodní příležitosti, ale zároveň umožňuje osobní setkání a otevřené diskuse odborníků nad konkrétními problémy. Stěžejnímu tématu inovace v obalech se věnovala mezinárodní potravinářská konference FOOD & PACKAGING, kterou zahájil ministr zemědělství Jakub Šebesta. K vrcholům odborného doprovodného programu patřily také konference Papír – Obal – Tisk a direkt marketingová konference na téma DIRECT MAIL. Dvoudenní Workshop o marketingu a reklamě návštěvníkům přiblížil aktuální trendy v tiskové produkci i signmakingu včetně příkladů využití nových technologií. Po celou dobu veletrhu probíhal Workflow obrazových dat na téma “Komerční tiskárna s hybridní tiskovou produkcí“. Novinkou doprovodného programu pro širší veřejnost byly akce zaměřené na reklamní a produktovou fotografii.

 

Zlatý EmbaxPrint 2009
EmbaxPrint 2009 opět představil dlouhou řadu produktových novinek. Nejlepší exponáty soutěžily o prestižní ceny Zlatý EmbaxPrint, které letos na společenském večeru převzali zástupci pěti vystavujících firem.

Komfi spol. s r. o. za stroj pro parciální lakování Spotmatic 54. Tento stroj slouží k nanášení UV laku na tiskovinu ink-jetovou metodou přímo z digitálních dat. Zcela nové, revoluční řešení spočívá ve využití metody, která umožní výrazně zkrátit, a tím zefektivnit celý proces parciálního lakování. Díky digitálnímu zpracování dat je v procesu zušlechťování tiskoviny zcela vynechána fáze přípravy tiskové formy, což vede k efektivnímu zpracování i malých, kusových zakázek.

IMA za automatický stroj na balení čajových sáčků Flavour C 27. Jedná se o zařízení na balení do dvoukomorových sáčků s nitkou, etiketkou a přebalem. Tento stroj disponuje naprosto unikátním řešením dvojnásobného šití, tedy uzlíkem je spojen i sáček i etiketka, kde uzlík nahrazuje hliníkové sponky. Rychlost stroje C 27 se systémem nejnáročnějšího, ale zároveň hygienicky nejkvalitnějšího balení čaje, se pohybuje od 250 do 350 sáčků/min.

Grapo Technologies a. s. za tiskový stroj Shark X8X 960 UV. Tento tiskový stroj světových parametrů používá technologii XAAR 760, jež umožňuje velmi vysoký tiskový výkon a zároveň vynikající tiskové rozlišení, které je dané možností tisku s proměnnou velikostí kapky. Jde o plně český výrobek montovaný ve výrobním závodě v Olomouci.

Ing. Rudolf Mašek – balicí stroje za kontinuální vertikální balicí stroj Sigma. Kontinuální vertikální balící stroj, který v sobě skloubí nejmodernější technologie flexibilitu, aby tak splňoval nejnáročnější požadavky na balící stroje. Patentovaný mechanismus svařovacích čelistí použitím rychlých a výkonných magnetických pohonů předurčuje tento stroj k použití pro vysoké výkony. Lineární magnetické pohony jsou jedinečnou technologií, použitou v balících strojích. Maximální šíře sáčku 250 mm a neomezená délka sáčku, spolu s možností balit různé druhy sáčků (polštářový, Doypack, se svařovanými hranami,…) jsou hlavní devizou tohoto stroje.

G +P Technik s. r. o. za digitální měřicí systém pro ofsetové tiskové stroje NIP Control. Digitální měřící systém od Nip Control podává informace o styku válců a zajišťuje, že styčný proužek válců je vždy přesný. Měřicí přístroj Nip Control s dynamickým senzorem měří místo šíře kontaktního proužku vztah k zadané úrovni tlaku mezi válci (Rolling NipTM). Přístroj zohledňuje změny viskoelasticity gumy, a tím stabilizuje tiskový proces, který je zaručen, pouze když proužek se nezmění přes daný bod. Měřící systém Nip Control obsahuje ruční přístroj (Roller Nip Indicator) a ohebný statický a dynamický senzor, který byl speciálně vyvinut pro ofsetové tiskové stroje.

Cena časopisu Packaging byla udělena společnosti Ondrášek INK – JET systém spol. s r. o. za tiskárnu Smartdate 5. Nová generace tiskárny na trhu poskytující tisk nejvyšší kvality při nejvyšších rychlostech s přímým potiskem na pružný balící materiál, fólie a etikety, vybavenou barevným touch screen displejem s technologií WYSIWIG, vylepšenou funkcí úspory tiskových materiálů a přívětivým uživatelským prostředím s možností připojení do podnikového informačního systému.

 

Mladý obal a Soutěž dovedností mladých grafiků
Brněnský veletrh je také tradičním místem vyhlášení výsledků mezinárodní soutěže obalového designu a volné tvorby z papíru a lepenky Mladý obal. Ve čtrnáctém ročníku si hlavní ceny rozdělili mladí designéři z Česka a Kanady. Úspěch zaznamenala rovněž nová Soutěž dovedností mladých grafiků, které se celkem zúčastnilo devět týmů ze středních polygrafických škol z České a Slovenské republiky. Soutěž Organizovala Integrovaná střední škola polygrafická Brno ve spolupráci s firmou Grafie CZ a Veletrhy Brno, a.s.

 Do soutěžního klání se zapojili žáci polygrafických škol, kteří studují obor reprodukční grafik pro média. Museli vypracovat tři práce, z toho první – pozvánku s obálkou – zpracovali ve svých školách a výsledky jejich práce byly představeny návštěvníkům veletrhu EmbaxPrint na výstavišti v pavilonu G1. Další zadání pak dvoučlenné týmy zpracovávaly přímo v prostorách pavilonu G1, a to návrh banneru a oboustranný leták formátu A4.
„Práce na banneru byla pro naše žáky nová, protože ve školách nemají pro tuto práci technické vybavení. Takže měli možnost poprvé banner zpracovat a vytisknout v tak obrovském formátu. Díky firmě Xerox se tisklo na vinyl, což je materiál, který školy nemají,“ uvedla Jarmila Šustrová, ředitelka organizující Integorvané střední školy polygrafické v Brně.
Práce studentů hodnotila pětičlenná porota složená ze specialistů – vedoucích grafických studií, odborných svazů a časopisů.

 

 

 

Anketa Návštěva veletrhu EmbaxPrint 2009

 

Jak hodnotí 25. Mezinárodní veletrh EmbaxPrint návštěvníci jsme zjišťovali v naší anketě. Většina respondentů vnímala úbytek vystavovatelů, za přínosné zpestření veletrhu považují někteří akce konané v rámci doprovodného programu.

 1. Kolik pracovníků z vašeho podniku navštívilo veletrh EmbaxPrint 2009?

2. Zúčastnil/a jste se některého z doprovodných programů?

(Fotografický ateliér pro návštěvníky, Workshopy o marketingu a reklamě, Potravinářská konference Food & Packaging, Soutěž dovedností mladých grafiků, Valná hromada Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace, Konference Papír – Obal – tisk, Soutěž Mladý obal – vyhlášení výsledků, Konference DIRECT MAIL, Odborný seminář Sítotiskového svazu ČR, Workflow obrazových dat)

3. Jak hodnotíte letošní ročník veletrhu EmbaxPrint?

 

Jana Lalkovitšová, Státní tiskárna cenin, státní podnik

1. Účast oproti ostatním veletrhům, které již proběhly v tomto roce, byla účast našich kolegů poměrně slušná, myslím si, že účastníků z našeho podniku byla kolem dvaceti až třiceti lidí včetně vedení podniku.

2. Ne, vzhledem k zajišťování  veletrhu po celou dobu jeho konání nezbyl dostatek času se doprovodných programů zúčastňovat, takže spíše jsem o tom četla až zpětně na internetových stránkách BVV.

3. Celkové hodnocení dle návštěvnosti bylo slabé, ale za to bylo vynikající složení vystavovatelů včetně jejich zástupců nebo zahraničních partnerů. Jinak celkové hodnocení veletrhu můžeme hodnotit až za cca půl roku, kdy uděláme analýzu ze získaných kontaktů a kolik jsme z toho získali kontraktů. Dle mých zkušeností mohu říct, že veletrhy spíše firmám pomáhají vytvářet lepší pozice na trhu v tomto krizovém období.

 

Radko Křivánek, Tiskárna Bílý slon s.r.o.

1. Pouze výstavní referent. To jsem já.

2. Ano, navštívil jsem za tři dny asi 15 vzdělávacích akcí - včetně seminářů a přednášek na stáncích. Návštěvníků bylo málo, zažil jsem i seminář, kde bylo víc lektorů, než posluchačů. Kdo nepřednášel, roznášel kafe. O to více bylo prostoru pro dotazy, diskuzi a výměnu zkušeností. Je třeba využívat všech možností. Třeba s pracovnicí jiné tiskárny jsme si zajistili mimo areál BVV velmi zajímavý individuální seminář o papíru. Odborná úroveň akcí byla překvapivě vysoká.

3. Embax žije, ale už není akcí pro polykače občerstvení, lovce senzací a sběrače prospektů. Nebýt DI stroje Screen, nebyl by vůbec zastoupen ofset. Zato postpress byl zajímavý. Třeba v oblasti digitálního parciálního laku se Embax dostal dál, než loňská Drupa. Budoucnost vidím v souběhu výstavy, konferencí, seminářů a přednášek. Asi nikdy už nebude jeden velký megaembax, ale několikadenní bohatý odborný program na jednom místě být může. Letos na to návštěvnická obec ještě nebyla zralá. Stihl jsem i nakupovat – právě nám z výstaviště přivezli poloautomat na kalendářovou vazbu.

 

Renata Novotná, Uniware spol. s r.o.

1. EmbaxPrint nás navštívilo nakonec osm. 

2. Ano, zúčastnila. Doprovodné programy byly pro mě hlavním důvodem, proč jsem se rozhodla na veletrh jet. Líbil se mi nápad s organizací soutěže dovednosti mladých grafiků, které jsme se stali partnery a věnovali všem soutěžícím a výhercům různé věcné ceny.  Proto jsem se zúčastnila nejen průběhu soutěže i slavnostního vyhlášení. Dále jsem navštívila tři přednášky v rámci Workflow obrazových dat, dva workshopy o marketingu a reklamě a jednu přednášku o tvorbě reklamní fotografie. Měla jsem v úmyslu stihnout i pár vybraných přednášek v rámci konference Direct Mail, ale to jsem již nestihla a tak jsem byla moc ráda, že mi přednášené prezentace poskytli v elektronické podobě a mohu si je prostudovat dodatečně.

3. Poprvé jsem se zúčastnila veletrhu jako návštěvník a nikoli vystavovatel, který má spostu povinností a starostí. Nová role mi umožnila zaměřit se na získávání nových poznatků, zkušeností a informací diskuzemi s vystavovateli a zejména účastí na doprovodných programech. Z tohoto pohledu jsem si splnila cíle, se kterými jsem na veletrh jela. Já za sebe jsem spokojená.

 

Ing. Petr Heger, TISKÁRNA K&B, s.r.o.

1. Bylo nás 5, a pobyli jsme jeden a půl dne.

2. Ano – Workflow obrazových dat. Následně jsme pak detailně zkoumali možnosti u vystavovatelů. Snažili jsme se při tom co nejvěrněji simulovat podmínky nasazení systému u nás.

3. Embax byl o hodně chudší než dříve ve smyslu vystavených exponátů. Ale pro mne osobně to nebylo až zas tak škoda. Zdá se mi, že např. tiskové stroje už se přece nekupují dle prezentace na veletrhu kalibru Embax.

Naopak pozitivní byl čas, klid a ochota vystavovatelů věnovat se návštěvníkům. Potkal jsem se s dodavateli, vystavujícími, ale i s nevystavujícími, kteří korzovali Embaxem od stánku ke stánku. Rovněž setkání mezi představiteli tiskáren byla na korzu častá.

A i "milá", protože jsme si všichni mohli hezky společně postesknout a zaplakat nad mravy, které nyní v polygrafii vládnou. Od nekalých praktik získávání zakázek až po podkalkulované ceny tiskových prací. Rovněž jsme si posteskli nad podivnou  tolerancí některých věřitelů rázněji zatočit s dareby, jež položili cenami solidní polygrafické firmy na lopatky, aby se pak sami dostali do vlastní pasti nesolventnosti.

Nicméně, k vidění bylo mnoho zajímavého. Také prototypy, na které se všichni těšíme, aby se rozeběhly do sériové výroby: "Co ty, CYKLOSe, například?". A digitální tisk je zkrátka úchvatný. Inkjet stoupá a stoupá. O digitalizaci workflow dat ani nemluvě. Jsou to výzvy a byly představeny. Takže to bylo OK!

 

Ing. Jana Žižková, Vyšší odborná škola obalové techniky Štětí

1. Jsem z Vyšší školy obalové techniky Štětí a bohužel termín Embaxu již dlouhodoběji časově koliduje s maturitami a odbornými praxemi našich studentů. Z tohoto důvodu se studenti nemohli Embaxu zúčastnit, i když o podobné akce ze strany studentů zájem je, hromadně pořádáme zájezdy např. i na Norimberský Fachpack apod. Vzhledem ke své odbornosti, kterou vykonávám ve škole a v dalších aktivitách mimo školu, jsem si pochopitelně svůj čas zorganizovala tak, abych se mohla zúčastnit Embaxu alespoň sama.

2. Ano, zúčastnila jsem se několika doprovodných akcí. Vzhledem k tomu, že jsem byla v porotě soutěže Zlatý Embax, přihlášené exponáty s příslušnou prezentací vystavovatelů jsem viděla již v pondělí, tedy ještě těsně před oficiálním zahájením Embaxu. Dále jsem navštívila konferenci Papír - Obal - tisk, kde byly presentovány zajímavosti nejen z prvovýroby papíru, ale i jejího zpracování. Ve středu jsem navštívila i potravinářskou konferenci Food & Packaging, kde jsem měla příspěvek na téma Trendy balení potravin a nápojů v ČR a Evropě. Vzhledem k tomu, že jsem zároveň tento den konferenci i moderovala, na vlastní veletrh jsem si vyčlenila až následný den.

3. Asi se budu shodovat s mnohými dalšími návštěvníky. Přes velmi dobrou organizaci ze strany BVV bylo vidět, že hospodářská krize se podepsala i na veletržních akcích. Konkrétně v Brně byl vidět úbytek jak vystavovatelů, tak i návštěvníků. Zřejmě se u (byť) zavedených akcí jako je Embax bude muset do budoucna změnit koncepce, aby se i v těžších obdobích stal veletrh pro vystavovatele více přitažlivý. Na druhou stranu z hovorů, které jsem vedla s některými vystavovateli, mám pocit, že dost z nich přesto hodnotí svou účast na 25. ročníku Embaxu pozitivně.

 

Vladislav Nadberežný, INPRESS a.s.

1. Pouze já.

2. Nezúčastnil, některé jsem absolvoval již v minulosti, např. workshopy společnosti Grafie, apod., žádný mne v den návštěvy nezaujal.

3. Samozřejmě nemohu zastírat, že to byl pro mne odraz aktuálního stavu v našem oboru – defakto žádný ofsetový tiskový stroj a přece jen malá expozice, byl jsem celkově spíše zklamán. Co mne potěšilo, byl další posun digitálního tisku a některé speciality typu strojů na UV lakování včetně parciálního vhodných pro menší tiskárny. Myslím si, že by se ale do budoucna měl veletrh nějak řešit, krize bude určitě dlouhodobější a tak by bylo potřeba nějaké nové nápady.

 

Jaroslav Hruška, Grafoservis

1. Veletrhu jsme se zúčastnili dva.

2. Nezúčastnili jsme se žádných doprovodných programů, neboť jsme měli na stánku stále plno a museli jsme se věnovat svým zákazníkům.

3. Z hlediska účasti zákazníků a jejich reakcí na naši expozici v podobě objednávek velice pozitivně.

 

Jiří Bejček, FORMICA CZ s.r.o.

1. Většina našich pracovníků byla na našem stánku.

2. Pro velké zaneprázdnění jsme se žádné z Vámi uvedených akcí nezúčastnili.

3. Letošní ročník EmbaxPrintu hodnotíme velice úspěšně. Neúčastí některých firem se na výstavišti uvolnil prostor (a nemyslím jen metry čtvereční), který jsme s naší širokou kolekcí dokončovacích strojů s výhodou zaplnili. Je pravda, že na většinu vystavovaných zařízení byly kontrakty předjednány a důkladně připraveny předem, takže několik strojů jsme tak k zákazníkům vezli přímo z výstaviště, ale uzavřeli jsme i několik úplně nových významných obchodních případů. Z této kategorie jsou prodané laminovačky řady Foliant Castor 520, skládací stroje Shoei, o které je obrovský zájem díky své spolehlivosti a vysokému stupňi automatizace, ale svého uživatele si poslední den veletrhu našla i vystavená nítošička Smyth 180.

 

 

Podnikatelé a ekonomická krize

 

Ekonomická krize, která zasáhla celý svět, se nevyhnula ani naší zemi. Snad lze jen příznivě hodnotit, že naše pozice je ekonomicky výhodnější, než řady jiných států. Nelze však pominout skutečnost, že v dobách ekonomického růstu jsme si půjčovali na spotřebu. V podnikové sféře tak nelze příliš spoléhat na pomoc státu, ale každý podnikatelský subjekt musí tvrdě pracovat na svém přežití. Jen někteří v krizi vidí svůj startovní blok. Ale to pro většinu podnikatelských subjektů neplatí. Cestou z krize je tvrdá práce a úsporné ekonomické chování. Je potřeba také využít všech protikrizových opatření, které stát uvedl v platnost k oslabení vlivů celosvětové recese. Současně je potřeba, aby celoevropská opatření proti krizi byla v souladu s opatřeními národními. Je nejen nutné uplatňovat krátkodobé stimuly ekonomiky, ale také dlouhodobá strukturální opatření.

 

Z krize vlastními silami

V současné ekonomické situaci je nesporné, že podnikatelé si musí z krize pomoci vlastními silami. Inteligentní restrukturalizací a tvrdou prací. Stát by měl zase dbát na to, aby k tomu vytvořil příznivé podmínky a právní rámec. Krizi není nutné vždy chápat negativně. Je také výzvou. Rozčeří stojaté vody v podnicích a nastolí cestu ke strukturálním změnám. Krize je současně krizí očistnou, při které některá odvětví nebo konkrétní podniky odcházejí z ekonomické scény pro nezájem o jejich výrobky a služby. Tomuto procesu nelze zabránit, ale lze předvídavě podnik restrukturalizovat, jak ve vnitřní funkci, tak i ve výstupech. Vždy platí zásada, že podnik vytváří pouze náklady. Až okolí, v ekonomickém pojetí, vytváří zisk. K tomu je také potřebné stabilizovat funkci státu. Dnes je situace na ekonomickém poli dosti nepřehledná, a to i proto, že při velmi rychlém a tvrdém otevírání zahraničních trhů, se některé trhy zase začínají vzdalovat.

 

Myslet na marketing

Lepší, než v době krize paušálně škrtat marketingové výdaje, je zamyslet se nad jejich efektivitou. A nezapomínat na péči o zákazníka. Každý ztracený zákazník totiž bude stát v budoucnu podnik peníze. Škrtat paušálně svůj rozpočet na marketing není nejrozumnější. Krize jakoby spíš než k unáhleným škrtům motivovala k návratu ke kořenům a podtrhovala základní, v marketingu důležité, věci: Peníze investované do marketingu se musí firmě vrátit, musí být utracené efektivně. Pečovat o stávající zákazníky je výhodnější, než se snažit později získat nové. Je potřeba zhodnotit, co se prodává a proč. To může být velmi přínosné. Zde stále platí, pro někoho nepochopitelná poučka, že je účelné propagovat výrobek nebo službu, které se dobře prodávají. To co trh nepřijal, a tvoří zlomek příjmů podniku, nemá smysl propagovat. Nový zákazník je dražší, než věrný zákazník. I zákazník totiž v době krize přehodnocuje své priority, a tak pokud je produkt z kategorie „zbytných”, potom bude podnikatel muset zcela evidentně reagovat operativně na problémy spojené s jeho poklesem prodeje. Je tedy třeba podle situace přehodnotit marketingový plán a jeho rozpočet. Je také důležité vědět, jakou přesnou cílovou skupinu produkt má, jinak vyjdou peníze utracené za jeho marketing naprázdno.

 

Citlivá personální politika

Stejně jako udržení zákazníků, je i důležité zachovat produkční potenciál podniku. Problémem je úbytek pracovních míst. S tím nejen souvisí nárůst nezaměstnanosti obecně, ale hlavně oslabení produkční schopnosti podniku. Dnes vidíme, že subdodavatelské podniky pro automobilový průmysl, po oživení poptávky, zápasí s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků, které propustili při poklesu objednávek. Je proto potřeba, pokud je předpoklad opětného zvýšení poptávky, udržet kvalifikované pracovníky. I když někteří poradci vidí jako první úsporné opatření omezit zaměstnanecké benefity, včetně stravenek, nelze takové řešení jednoznačně doporučit. Omezení výhod souvisejících s kulturou, sportem a rekreací mohou být pracovníky dočasně přijaty. Již méně příznivě bude přijímáno omezení stravenek. Jsou to opatření, která nelze již zpětně nahradit. Snížení odměn a prémií může být přijímáno vstřícněji s poukazem na hospodářské výsledky podniku spojené s příslibem, že v příštím, ekonomicky úspěšnějším období, bude dočasné snížení příjmu kompenzováno. Zpravidla není konfliktní přechod od měsíčních odměn na čtvrtletní a roční odměny. Takové řešení i přinese další úspory ve snížení sociálního a zdravotního pojištění, zvláště v souvislosti s připravovanými opatřeními.

 

Menší plat zaměstnance znamená větší slevu pro zaměstnavatele

Pro podnikatele budou v rámci protikrizových opatření uplatněny slevy na sociálním pojištění. Bude platit, čím menší plat, tím větší sleva. Opatření má pomoci udržet zaměstnanost. Slevy se zaměřují na nízkopříjmové skupiny zaměstnanců proto, že ti jsou v případě ztráty zaměstnání nejvíce ohroženi dopady hospodářské krize. Slevy na pojištění by měly platit do konce roku 2010 a budou fungovat degresivním způsobem, čím nižší mzda, tím vyšší sleva na zaměstnance. Podle návrhu zákona dostane podnikatel slevu na pojistném za každého zaměstnance, jehož mzda je nižší než 1,15násobek průměrné mzdy zaokrouhlený na celé stokoruny směrem nahoru. Výše slevy je 3,3 % rozdílu mezi 1,15násobkem průměrné mzdy zaokrouhleným na celé stokoruny směrem nahoru a vyměřovacím základem zaměstnance. Sleva na sociálním pojištění však není neomezená, může dosáhnout maximálně 25 % zaměstnancova vyměřovacího základu. Uplatnění slev bude mít i další omezení, která omezí poskytování výhod pro krátkodobé zaměstnání a zaměstnance ve výpovědní lhůtě. Sleva pro rok 2009 se tedy týká zaměstnanců, kteří berou méně než 27 100 korun. Zároveň se slevy na pojistném netýkají zaměstnavatelů, kteří vstoupili do likvidace nebo vůči nimž bylo vydáno pravomocné rozhodnutí o prohlášení konkurzu.

 

Zrychlení odpisů

V rámci protikrizových opatření dochází také ke zrychlení odpisů, Mimořádné odpisy budou platit pro majetek koupený do poloviny roku 2010 a týkají se pouze odpisových skupin č. 1 a 2, kde se doba odpisování zkracuje na jeden, nebo dva roky. Počítače, nástroje a nářadí půjde odepsat do roka, auta pak do dvou let. V současnosti je podle zákona o daních z příjmů dlouhodobý hmotný majetek rozdělen do šesti skupin. Každá skupina má pak jinou délku odepisování. Zatímco majetek v první odpisové skupině se do nákladů promítal tři roky, administrativní budovy patřící do šesté odpisové skupiny se odpisují 50 let.

 

Odpočet DPH u osobních automobilů

U všech automobilů převzatých od prodejců od 1. 4. 2009 lze uplatnit bez omezení odpočet daně z přidané hodnoty. Tím se i odstraňuje dlouhodobé diskriminační opatření v zákoně o dani z přidané hodnoty, které zařazovalo osobní automobil mezi luxusní, a tedy zbytné, potřeby podnikatelů. Opatření se týká bez výjimky všech automobilů, včetně ojetých. Pokud si někdo pořídil automobil na leasing před 1. 4. 2009, lze se pokusit o dohodu s leasingovou společností o ukončení dosavadní leasingové smlouvy a následné uzavření nové na stejný předmět nájmu. Pak u takto nově uzavřené smlouvy, uzavřené po 1. 4. 3009, lze uplatnit nárok na odpočet DPH.

 

Zrušení povinnosti platit zálohy na daň z příjmů v roce 2009

Pro malé podnikatele zaměstnávající k 1. 12. 2008 maximálně pět zaměstnanců byla rozhodnutím ministra financí zrušena povinnost platby záloh na daň z příjmů v roce 2009. Tato úleva platí pro fyzické i právnické osoby. To nesporně pomůže těm podnikatelům, kteří i v krizových podmínkách vytváří zisk. Těm, kteří mají povinnost platby záloh, ale výsledky roku 2009 dávají předpoklad k nižší platbě daně z příjmů, lze doporučit žádost správci dně o individuální stanovení záloh nižších, případně povinnost platit zálohy zcela prominout.

Miroslav Horník

 

 


EmbaxPrint 2009

/album/embaxprint-2009/ep1-jpg/
/album/embaxprint-2009/ep2-jpg/
/album/embaxprint-2009/ep3-jpg/
/album/embaxprint-2009/ep4-jpg/

—————